Bolzano naar Sabbionara - Reisverslag uit Weert, Nederland van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Bolzano naar Sabbionara - Reisverslag uit Weert, Nederland van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Bolzano naar Sabbionara

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

24 Mei 2019 | Nederland, Weert

Lieve amici Olandese,
Het is alweer oneindig lang geleden, dat ik jullie heb geschreven. Enerzijds komt dat omdat de dagen letterlijk voorbij vliegen en anderzijds vanwege het feit, dat op een aantal plekken WiFi niet door de dikke muren kan en dan is het niet mogelijk op onze slaapkamer.
Zoals ik al meldde de eerste nacht in Bolzano waren er geen medeslapers. De tweede nacht hadden we gezelschap van een Taiwanees stel. Hartelijke mensen, maar al heel vroeg aan de gang met het herschikken van hun bagage en toen ik onder de douche vandaan kwam kreeg niet de kans om me aan te kleden, want mevrouw May wilde met mij praten en op de foto. (We hebben nog regelmatig contact)
Vandaag nemen we een rustdag om Bolzano nog beter te leren kennen. Veel kloosters, kerken en ook nog een gezellig tuintje, waar alleen maar Italianen (docenten!!) komen lunchen en wij een bezienswaardigheid zijn. Daarna maken we een prachtige wandeling langs wijnranken, parken en rozen naar een middeleeuws kasteel. Het is onze gewoonte om cultuur en natuur met elkaar te combineren.
De dag hierna gaan we weer fietsen langs eindeloze wijngaarden en dalen we af naar Salurns. De eerste stad na Süd-Tirol waar echt Italiaans wordt gesproken. Salurns ligt in de provincie Trentino. Het is dan mooi weer. Zonnebrand, zonnebrillen op en in de fietsvriendelijke op de bicycletta. We fietsen het “Adige”-pas en zijn onderweg naar Trento. Als we deze stad binnenkomen is het nog een hele klus het “Ostello Torre al Vanga” te vinden. Hadden we Reitsma gevolgd dan waren we er zo geweest. Soms is eigenwijs niet wijs. Het hostel ligt in een wat “shabby”- omgeving, maar het mooiste plekje is bij de Duomo, de prachtige dom, die centraal ligt. .s Avonds een we voor het eerst in ons leven asperges (niet op z’n Hollands geschild) met spiegelei. Machtig, maar lekker. De volgende morgen is gereserveerd voor de Trento highlights, het prachtige Castellón de Buonconsiglio, waar in 1545 tot 1563 het Concilie van Trente werd gehouden en de aflaten werden afgeschaft, alsook de Contrareformatie in gang werd gezet. Sorry, dit moest even!! Historici!!
Als we weer terugkomen bij de dom stuitten we op een officiële plechtigheid. De uitreiking van zo’n 100 laureaten aan studenten van de uni Trento. Met baretten, regencapes of in lauwerkransen gehuld zitten ze langdurig op het plein te luisteren naar speeches van professoren en ook een koor luistert het evenement op. Het is super mooi hieraan deelachtig te zijn, maar dan wel waar het droog is, want “ its raining cats en dogs”. Hierna haasten we ons een terrasje te zoeken voor gebak en thee. Daar worden we, het is onwaarschijnlijk waar, verrast door twee gasten uit Weert. We schateren het uit en omhelzen uiteindelijk Lilian en Ruud. Zij logeren aan de Kältersee, waar we gisteren langs zijn gefietst. Het is berengezellig, maar de plicht roept. We moeten verder. Het is al twee uur geweest en we hebben om 18.00 uur op ons slaapadres “il Sogno” in Sabbionara afgesproken. Dat is 55 km en we willen ook nog in Rovereto de Campana die Cadutie bezoeken. Hier hebben de Italianen vreselijk gevochten tegen de Oostenrijkers in WO I. Van kanonnen van de 19 landen, betrokken bij WO I, is de klok gemaakt, die elke avond luidt.
Ik ben benieuwd of we het allemaal voor elkaar krijgen en jullie misschien ook wel een beetje. Dat zal ik de volgende keer vertellen. Hartegroet van due persone con una casque delle bicyclette.

• 24 Mei 2019 - 06:17

Frankahenny:

Wat een gezellig en interessant bericht aan het begin van het weekend.
    Bedankt, goede reis verder en een mooi weekend,
    Frankahenny

• 24 Mei 2019 - 06:56

Ine Oosterling:

Wat heb je toch een mooie en gezellige schrijfstijl, Gerrie, het is bijna alsof ik/wij er bij zijn en het ook meemaken! Je beschrijving moedigt in ieder geval aan om het met eigen ogen te gaan bekijken .
    Ik wens jullie nog een mooi en goed vervolg van jullie reis en genoeg tijd om alles te bekijken en gezellige praatjes te maken.Hartelijke groetjes
    Ine

• 24 Mei 2019 - 08:36

Gerard&Marianne:

Lieve allebei,
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat het allemaal naar wens verloopt.
    Lilian en Ruud te treffen is toch wel weer bijzonder!! Maar ontzettend gezellig zo onverwacht.
    Voor het verdere traject alle succes!!!
    Kus G&M

• 24 Mei 2019 - 09:58

Leonne En Pieter:

Hub, nog proficiat met je verjaardag, apart in Italie op de fiets met uiteraard vino!!

• 24 Mei 2019 - 16:12

Vieve:

Lieve opa en oma,

Wat ben ik trots op jullie. Het schiet al lekker op! Ik leer veel van alle mooie verhalen. Als ik later een grote meid ben wil ik nog meer geschiedenisles. Heel veel plezier nog! Geniet nog heerlijk, maar ik ben ook blij dat jullie alweer bijna naar huis komen om op te passen. Dan kunnen we weer samen uit het boekje lezen en knuffelen. Liefs!

• 26 Mei 2019 - 14:56

G.C.W.G Van Gog:

Wat een mooi verslag van jullie spannende avonturen. Wij genieten heerlijk mee. Nog veel plezier, groetjes Peter en Truus
    Ps Hub alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!