Sabbionara naar Ferrara - Reisverslag uit Weert, Nederland van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Sabbionara naar Ferrara - Reisverslag uit Weert, Nederland van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Sabbionara naar Ferrara

26 Mei 2019 | Nederland, Weert

Salve a tutti,
En ja hoor, we haalden het. Het is gelukt. Natuurlijk wel gebeld, dat we later komen. Vlak voor aankomst moeten we nog in de regenkleding. De hele avond stormt het ongelooflijk en valt het met bakken uit de lucht. Het restaurant, dat ons wordt aanbevolen, is gesloten. Wat nu? De panini-bar biedt uitkomst en een lekkere vino Rosso.
De volgende ochtend daarentegen worden we vergast op een keizerlijk ontbijt. Alles was er wat je ook maar kon bedenken. De ochtend is gepland voor het kasteel terplekke en de middag moet ons tot Verona brengen. De fietspaden zijn geweldig. Mooi aangelegd parcours en met moderne fietsbruggen. We hebben moeite een lunchadres te vinden. Het restaurant dat we in gedachten hadden heeft een ‘besloten’ partij. Gelukkig is er nog een klein kroegje ergens in de middle of nowhere waar nog precies twee broodjes ham voor Hub en een stokbrood voor mij voorradig zijn en een race van Max Verstappen op tv voorbij komt. Overal staat dat stomme ding te ‘blairen’. We zitten al wat laat. Halen de planning niet, dus belt het Hostel in Verona ons al op waar we blijven. We verzekeren hen dat we komen, maar later. De salita Fontana del ferro is maar moeizaam te vinden en ook de Fontana hebben we de dag erna niet gezien. We worden hartelijk ontvangen. Ik ga gauw een wasje doen en Hub legt de waslijn aan. Na een ‘badje’ gaan we in de ons al bekende stad Verona op een afgelegen plekje (tip van de receptionist), waar alleen maar Italianen dineren eten. Typical Italian food en de gebruikelijke slobberwijn. Het ontbijt de volgende ochtend is waardeloos en zouteloos. Hub heeft vandaag weer als gids de leiding en geloof me dan wordt de stadsverkenning helemaal volgens het boekje afgewerkt. Het Romeinse theater, de Duomo, het ‘Casa Giulletta’, vier kerken maar liefst ‘in totale’ en natuurlijk op het laatst pas de Arena, waar nu nog geen opera’s worden uitgevoerd. We gaan op hetzelfde terras als circa 25 jaar geleden met onze kids en de familie Verbaal apéritiven en uiteindelijk ook binnen eten. Herinneringen ophalen dus.
Tevreden en uitgeblust zoeken we ons Hostel weer op (oud klooster) en ook de volgende morgen is nog helemaal bedoeld voor Verona. Het is een groot museum, allemaal teveel om op te noemen. Na de lunch vatten we de tocht naar Ferrara aan, waarbij we worden vergezeld door veel klaprozen, wijngaarden en de Adige onze leidsvrouwen is. Vandaag zitten we goed op schema en we bereiken tijdig onze B&B in Montagnana. We worden weer allerhartelijkst ontvangen. De inrichting is cottage-achtig, heel lieflijk en gezellig. De vrouw des huizes kookt voor ons en we sluiten af met een eigengemaakte limoncello. Eigenlijk wilde ik er wel een nachtje langer blijven zeker omdat er in Montagnana een feest in voorbereiding is: het prosciutto-feest. De stad erom bekend. Hub is ervan overtuigd, dat we in een paar uurtjes alles gezien hebben en beter door kunnen stomen naar Ferrara. Helaas Belfiore, ciao!!

• 27 Mei 2019 - 18:33

Ton En May Verbaal:

Hallo Hub en Gerrie,
    Vanavond hebben we contact met Mieke gehad. Tot onze verbazing hoorden we van het reisverslag. Snel alles gelezen. Vol bewondering voor jullie energie en doorzettingsvermogen We hebben genoten van dit mooie verslag. Het gezellige terras en de fijne middag en avond met ons allen in Verona staat ons nog bij, “als de dag van gisteren”.
    Leuk om te horen dat jullie er (net als wij 2 jaar geleden) weer hebben genoten.
    Wij wensen jullie ‘n goede voortzetting van de reis. Met vele mooie indrukken.

Lieve groeten uit Arnhem.