Spaanse grens, de pas en Roncevalles - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Spaanse grens, de pas en Roncevalles - Reisverslag uit Baiona, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Spaanse grens, de pas en Roncevalles

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

01 Juni 2017 | Frankrijk, Baiona

Heel slecht geslapen vannacht. Spanning!! Maak me zorgen of we die pas wel goed de baas kunnen. Hub haalt de fietsen van stal en smeert ze extra voor de tocht vandaag. Het moet gesmeerd lopen, vindt hij. Peter, de Duitse makker uit Jena, komt afscheid nemen en vindt het nog steeds onvoorstelbaar dat wij zomaar een kamer 'aparte' hebben. Hij is te voet en als hij geen jokers meer inzet zullen we hem niet meer zien. Ook van Ilias nemen we afscheid. We vertrekken door het schitterende steile straatje: de Rue de Citadelle. Aan het begin al meteen een ongelooflijke fikse klim en ook nog een keer bij de Spaanse grens. Vanaf Valcarlos (het Karelsdal) stijgen we continu. Het is een 'route très dur' maar toch wel goed te doen. Iedere keer vragen we ons af is het dit of wordt het nog zwaarder. Na ongeveer elke 2 km stoppen we even om water te drinken, een appeltje te eten of te picknicken. Na 17 km voortdurend 'duwen' komen we met vreselijk harde wind aan bij het stenen monument van Puerto d'Elbañeta. We waaien alle kanten op. Het feit dat we de klus hebben geklaard vieren we met een ijswijnmoment. Na het fotomoment dalen we af naar Roncevalles. We willen daar wel overnachten. Als we er aankomen is er een viering in de kerk. Het einde van de meimaand. De mensen zingen uit volle borst mee, zowel mannen als vrouwen. Het wordt afgesloten met een processie van ik weet niet hoeveel km's. Wij lopen een stuk mee, omdat we niet weten wat de bedoeling is, maar dan vinden we het wel goed. Terug bij de kerk gaan we en kijkje nemen bijnde réfuge. Het is zo' n massaal gebeuren, dat we er helemaal op afknappen. We springen snel weer op de fiets en we zien wel. Een tiental km's verderop in Byskerette vinden we een gezellige albergue bij Gonzalo. Eigen kamer, hij kookt voor ons een te royale maaltijd, maar we genieten. We maken nog een avondwandeling want dat is wel nodig. Onnodig eigenlijk te melden, dat we heerlijk in deze rustige omgeving hebben geslapen.

• 01 Juni 2017 - 22:37

Marijke En Jo:

Geweldig! Spanje bereikt, succes met de tocht door Spanje.

• 01 Juni 2017 - 22:51

Mirjam:

Knap gedaan hoor Gerrie en Hub! Na zo'n lange tocht nog een super conditie voor een zware klim. Toppers zijn jullie! Veel succes verder!

• 01 Juni 2017 - 23:30

Anneke Janssen:

Geweldig dat jullie deze zware klim hebben volbracht! Welkom in Spanje. Nog een hele goede reis naar Santiago. Wat een mooie reisverslagen maak je toch Gerrie!
    Groet Anneke

• 02 Juni 2017 - 14:19

Marianne En Jan:

In Spanje; hartstikke goed zeg. Op het moment dat ik afscheid genomen heb op mijn werk nemen jullie de laatste klim in Frankrijk richting Spanje. Zal wel even wennen worden met de Spaanse taal. Veel fietsplezier en goed weer in Spanje

• 03 Juni 2017 - 09:23

Truus Van Gog:

Heel knap gedaan! Ik kan me die "heuvel" nog herinneren! In 2005 liep ik die met de rugzak op de rug maar wel in 2dagen!
    Chapeau!