Portomarin-Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Portomarin-Santiago - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Portomarin-Santiago

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

20 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

We kunnen niet meer langer in bed blijven dan half zeven. We hebben een nieuw ritme ontwikkeld. De vrouw van het stel dat ook in onze ruimte slaapt blijkt ziek te zijn en kan vandaag niet de camino lopen. Zij besluit zich met de taxi naar de volgende plaats t laten brengen later op de dag. Deze oplossing kiezen mensen vaker als het niet meer lukt om te lopen. Nadat we nog wat foto's hebben gemaakt van kerk en albergue springen we op de fiets. Ook vandaag hangen de wolken weer laag. We bereiken Samos na 12 km. De Canadese vrouw met dochter zijn er ook al. Eerst bezoeken we het hele oude kapelletje El Salvador uit de negende eeuw met een cypres, die duizend jaar oud zou zijn. Daarna bezoeken we het kolossale Monasterio San Juan met zijn indrukwekkende barokgevel. Er is ook een albergue in gevestigd, maar die heeft last van bezinedampen door het benzinestation dat ervoor ligt. Later ontmoeten we Rens, die er heeft overnacht en er in het geheel niet over te spreken is en uit protest niets heeft betaald. Het klooster is als monument super. We trekken verder naar Sarria en zorgen dat onze picknickvoorraad weer op niveau komt. Aan de rivier vullen we onze magen en halen een tampon op bij het klooster la Magdalena. Dan is het weer flink duwen geblazen. Drie maal zeven procent en een keer acht procent. De lange afdaling naar Portomarin is geweldig. Van bovenaf zien we al de brug en het stuwmeer. Fotomoment natuurlijk. In dit dorp gaan we op zoek naar een onderkomen. De eerste twee roepen dat ze complêt zijn. Toch geen paniek, want de derde is prijs. Wij gaan bij Manuel slapen. Al meerdere keren probeer ik het blog bij te werken, maar het lukt niet. Wifi niet toereikend. We gaan bij heet restaurant bij de kerk in het centrum, die er uitziet als een vesting, maar wel mooie portalen heeft bv. de Annunciatie een hapje eten en het blog schrijven, want zij hebben WiFi. Als ik het wil opslaan lukte het niet. Achteraf blijkt de site eruit te liggen. Ergernis ten top, maar oké, volgende keer beter. We gaan lekker tukken en morgen vroeg weer uitl de veren.