Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Burgos

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

11 Juni 2017 | Spanje, Burgos

Het is inmiddels dinsdag de 6e juni geworden en we moeten een nieuwe Albergue opzoeken, want twee nachten in dezelfde is in principe niet mogelijk en die van vannacht houdt zich daaraan. Via via weten we dat de refuge Maria e Jesu met een beperkt aantal bedden om 12.00 uur open gaat. Daarvoor gaan we het Romaans-gothisch karthuizerklooster Miraflores bezoeken, dat een flink end buiten de stad ligt. De entree is vrij, donatie welkom. Heel bijzonder mooie piëta, graftombe etc. Als we genoeg hebben van al die prachtige stenen fietsen we terug langs de Rio Arlanzán door de parken. De hele rivier is omzoomd met groen. Bij de Albergue aangekomen blijkt dat er problemen zijn met de waterleiding en dat we om 15.00 uur pas terecht kunnen. We ontmoeten Carmen, een Spaanse mevrouw uit Burgos, die van mijn leeftijd is. Ze biedt aan dat wij bij haar kunnen slapen, alleen de fietsen is met haar appartement een probleem. Wij willen haar niet hiermee belasten. Ze staat erop ons te willen helpen als we niet in de Albergue terecht kunnen. We hebben meteen een klik meet haar. We spreken af om 15.30 uur samen een terrasje te doen. In de tussentijd gaan we Burgos verkennen. Het 'Castillo' is fantastisch. Het is wel een hevige klim. Hoog boven het centrum van Burgos verschaffen de resten van de burcht Alcázar ons een prachtig uitzicht met name op de imposante torens van de kathedraal. We terrassen met Carmen, spreken weer af voor een hapje rond 21.00 uur en de slaapplek in de Albergue is geregeld. Ook het Amerikaanse, Deense meisje en twee Japanse meisjes zien we er terug. Daarna gaan we een audiotour in de kathedraal doen. Er zijn geen woorden voor: prachtig, teveel, monsterlijk, goud, beeldhouwwerk en EL Cid. We gaan ons snel opfrissen, want anders komen we te laat voor de eeetafspraak met Carmen. We tappazzen en hebben het gezellig. We nemen afscheid van elkaar en wie weet komt deze charmante dame een keertje naar Weert. Terug in de Albergue gaat exact om 22.00'uur heet licht uit, zoals door Alicia aangekondigd.

• 11 Juni 2017 - 09:21

Geert En Vivienne:

Dag Gerrie en Hub,

Alle herinneringen van Burgos komen bij ons weer terug als we jullie verslag lezen. Zijn er bij jullie ook zoveel bruidspaartjes die de kerk als achtergrond gebruiken?
    We steken een "boegie"op dat jullie Santiago gaan halen en de beroemde foto op de steen midden op het plein mogen maken. Veel plezier de komende weken. Denk eraan ;it's important to travel, not to arrive.

heel veel groeten,
    Vivienne en Geert

• 11 Juni 2017 - 11:15

Ton En May:

Hallo Gerrie en Hub,

Totaal verrast was ik, toen we elkaar telefonisch spraken, en vernam dat jullie op de fiets onderweg waren naar Santiago de Compostela.

Inmiddels je reisverslagen gelezen Gerrie en mijn complimenten over de verslaggeving. heel leuk om jullie pelgrimstocht te volgen.

Het gegeven dat jullie fysiek zo sterk zijn, maar ook door wilskracht deze tocht maken, is geweldig en zal naar ik aan neem veel voldoening geven.

We blijven jullie volgen en een voorspoedige voortzetting van jullie reis.

Hartelijke groeten Ton en May

• 11 Juni 2017 - 20:11

Tonny Verhagen:

Hallo Gerrie en Hub,

Heel knap dat jullie zover kunnen fietsen!! Ongelofelijk.
    Prachtige reisverslagen! Wij genieten ervan.

Groetjes!
    Ton en Tonny

• 11 Juni 2017 - 21:51

Ann En Peter :

Dag Gerrie en Hub,

Deze week hebben we veel mooie steden aan de caminoroute bezocht, Pamplona, Burgos, Léon, Astorga en ook vandaag Cruz de Ferro. ( weliswaar met de auto)
    Leuk gesprek met wandelende Groningse pelgrims.
    Nu zijn we in Pontevedra en morgen bezoeken we Santiago.
    Steeds hebben we omgekeken, of wij jullie misschien zagen.
    Vervolgens rijden we door naar Portugal.
    Respect voor jullie prestatie.
    Ann en Peter

• 12 Juni 2017 - 06:06

Peter:

Hoi Gerrie en Huub,
    ik fiets door het lezen van jullie verslagen weer lekker mee. Al in Burgos. Ik kijk ook iedere keer op het kaartje. Leuk om te zien waar jullie precies zitten. Echt een mooi avontuur.
    Groetjes Peter en Truus.

• 12 Juni 2017 - 09:31

Katja:

Wauw, wat een prachtige reis maken jullie. En wat heerlijk dat om 22 uur het licht uit gaat. Bij mij vaak nog vroeger :)
    Geniet verder, en ga zo door!
    X Katja

• 12 Juni 2017 - 09:41

Marianne En Jan:

weer een aantal prachtige verslagen gelezen. Gerrie onze complimenten. Hub en Gerrie wat doen jullie het goed; wat een ritme; spullen (soms nat) op de fiets, fietsen, route zoeken, koffietje met wat erbij vinden, lunch of als dat er niet is uit de knapzak, een praatje onderweg afgwisseld met monumentale bezoekjes, bij aankomst spullen van de fiets, je installeren om vervolgens nog wat boodschappen te doen of een terrasje te pakken en natuurlijk het wasje. Dan op tijd onder de wol? Soms geholpen door gedwongen licht uitval. Dan zijn jullie al voorbij Burgos en komt het einddoel langzaam in zicht. Nog even het ritme volhouden. Wij zijn trots op jullie!

• 13 Juni 2017 - 17:30

Frans Oerlemans:

Lieve Gerrie en Hub,
    Vandaag waren we in Vezelay. Echt een centrum voor pelgrimgangers naar Santiago. Maar ik begrijp dat jullie een wat westelijker route genomen hebben.
    Vezelay is een prachtig dorp met een enorme kathedraal en een grote refugio. We hebben er met veel plezier enkele uurtjes rondgewandeld. Overal in de straten zag je de koperen schelpen. Nog heel veel sterkte de komende weken.
    Groetjes,
    Trees en Frans