Estella en Logroño - Reisverslag uit Estella, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Estella en Logroño - Reisverslag uit Estella, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Estella en Logroño

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

04 Juni 2017 | Spanje, Estella

Prima ontbijtje bijnde Albergue in Villatuarte. yoghurtjes, eitjes, wat een luxe. Het ochtendprogramma zal hoofdzakelijk bestaan uit het bezoeken van Estella in het Baskisch Lizarre. Middeleeuwse minstrelen bezongen deze stad als 'Estella la Bella'. Er vallen vele paleizen en kerken te bewonderen. Aan het begin de Santo Sepulcro met zijn indrukwekkende gebeeldhouwde gevel en een beeld van St Jacobus. Door dé winkelstraat omzeilen we de trappen naar de Santo Miguel. Fruit en brood wordt weer ingekocht en via de Calle St Nicolas verlaten we Estella en al stijgend komen we via Ayegui bij een van de oudste kloosters van Spanje het Monasterio de Irache en het wijnhuis (bodega) Irache. We lassen een klein wijnproeverijtje in, bekijken het museum ter plekke en nemen een witte en een rode Irache mee voor wie weet welk moment. Dan gaat onze tocht verder. We genieten van de vergezichten. We moeten veel klimmen, maar ook lange afdalingen. Het landschap verandert. Navarre is voorbij. Nu is Castllië en Rioja aan de orde. Als we het vestingstadje Viana naderen zien we vreselijke nieuwbouwwijken, maar de kerk in de historische kern is een en al pracht en praal. Uiteindelijk is het een lange dag geworden en we zijn blij als we om half zes een plek hebben weten te bemachtigen in de Albergue Apostol in Logroño. Er wordt voor ons gekookt en we tafelen gezellig met drie Italianen, drie Fransen en een Duits meisje. De kok heeft geweldig zijn best gedaan met een super driegangenmenu. We gaan nog even een wandeling maken door Logroño om uit te buiken.