Dax - Reisverslag uit Charly, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Dax - Reisverslag uit Charly, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Dax

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

28 Mei 2017 | Frankrijk, Charly

Dus vannacht alweer nachtrust ingeleverd, maar wel weer vroeg uit de veren. Ik baal want vandaag kondig zich de tweede koortslip aan. Opletten dat ik Hub niet besmet!! We fietsen via Tallert, veel saaie wegen. Nog even en dan wordt het weer een gezelliger gebied en bereiken we de basiliek van Buglose. Kom er achter dat elke basiliek haar eigen vaandel heeft. Bij dit religieuze complex ligt iets verderop een bijzondere kapel van de Notre Dame. Door een toevallige bezoeker erop geattendeerd dat we onze bidons met het "wonderwater" kunnen vullen en dan zetten we de tocht naar Dax voort. Onderweg bezoeken we nog de abdij van Berceaux de St Vincent met het geboortehuis uit de Middeleeuwen en een oude eik van wel 800 jaar, die wordt ondersteund. Een dagelijks terugkerend ritueel is het onderweg kopen van brood. Elke boulangerie/ patisserie wordt door ons gekeurd. Ceréales of minstens campagne!! Als we Dax infietsen passeren we de rivier de Adour en onze réfuge ligt in het stadsonderdeel St Paul les Dax. We zijn erg vroeg vandaag dus in de schaduw onder de bomen bij de St Paul's wachten we tot de vrijwilliger er is. We krijgen de sleutel en installeren ons in ons nieuwe onderkomen. We hebben nog tijd genoeg en gaan Dax verkennen. Wat een afschuwelijke kathedraal, wel een gezellig winkelstad, maar heeft voor de rest maar weinig mee te bieden, dan de termen zus en zo vanwege de geneeskrachtige bronnen. We hadden gepland voor Dax een hele extra dag te nemen. Daar moeten we het nog over hebben. We doen de inkopen, want vandaag hebben we echt zin in spaghetti Bolognaise. Terug bij de réfuge komen we tot de ontdekking dat Jan en Gerrit zijn gearriveerd. Wij verdelen de ruimtes en zo heeft ieder zijn eigen toilet en slaapkamer. Iedereen gelukkig!! Als we gezellig in de tuin zitten te babbelen komt de vrijwilligster van de St Jacques amis ons verwelkomen. Zij vindt het goed dat wij twee nachten blijven slapen, want het is toch niet zo druk. Zij brengt ons ook op het idee om met de trein naar Bayonne te gaan morgen, want dat is een bijzonder mooie stad. Na enig overleg is Hub er voor in en zo gezegd zo gedaan. In het gesprek met Jan en Gerrit blijkt dat het een ondoenlijke bezigheid is om de Pyreneeën te doorkruisen via de omweg d'Oleron St Marie. Beslist St Jean Pied de Port nemen. Dat is dus ook duidelijk.
Morgenvroeg graag om zeven uur koffie voor Jan en thee voor Gerrit. Komt voor de bakker heren!!!