St. Emilion - Reisverslag uit Maisonnais, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu St. Emilion - Reisverslag uit Maisonnais, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

St. Emilion

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

21 Mei 2017 | Frankrijk, Maisonnais

Als we om 7.00 uur opstaan zien we dat het er buiten somber uitziet. Tijdens en na het ontbijt wordt er stevig gebabbeld met dochter Elisabeth. Ze is net zo oud als ik. Alle thema's komen aan de orde. Privé, werk, reizen, politiek. We hebben al vaker met Franse mensen over de huidige situatie in Frankrijk gesproken, maar zij verwoordt het als volgt. Goed dat Macron, een jonge man en niet Le Pen het is geworden, dat triggert de jongeren. Verder is de samenstelling van de regering een goede melange, verhouding man/vrouw, jong/oud, links/rechts, blank/zwart. In het algemeen zijn de mensen wel gelukkig met de uitslag. Wat we wel hebben gemerkt is dat in Noord-West-Frankrijk in de kleine arme dorpen Marie Le Pen heeft gewonnen. Ondertussen tikt de tijd voort en we stappen pas om half elf op de fiets. We hebben wel al met Elisabeth onze slaapplek in Sulpice bij St. Emilion geregeld. Het is opgehouden met regenen. We fietsen vooral door bossen en langs veel vennen. We stappen van de vélo voor een fotomoment van de lissen, die natuurlijk in Weert in onze sloot uitbundig zullen bloeien. Even later krijgen we een stevige bui op ons dak. We zijn super blij met onze fijne regenkleding, de goretex schoenen en het helmhoesje. We blijven mooi droog eronder. Dat maakt dat we van de regen weinig hinder ervaren. De temperatuur is prima om te fietsen. Als de zon schijnt is het al snel heel warm. Vanochtend weinig cultureels. De natuur staat centraal. De vogels fluiten dat het een lieve lust is. Dennenbos, loofbos, akkers, slakken, koekoek, buizerds, Vlaamse gaai of is het een Franse gaai? Zo tegen enen wil het weer gaan regenen, maar daar hebben we geen zin in en duiken een restaurantje in, waar we net langs komen. De rest van de middag komen er weer bezienswaardigheden. In Francs een chateau met een prachtig uitzicht over de wijnvelden. Het is ook behoorlijk heuvelachtig. Het gaat op en neer. Weer een kasteel, in Puusseguin een authentiek 12e eeuws kerkje en dan komen we in het zeer toeristi St. Emilion aan. Vroeger een stadje waar veel pelgrims werden opgevangen door kloosters van Jakobijnen, Dominicanen en Cordeliers. Nu wordt de ruïne van Cordeliers commercieel benut. Je koopt een fles Emilion prosecco en gaat in de tuin of tussen de pilaren een glaasje drinken of je gaat een wijnproeverij in de caves doen. Hub zit er te stralen tussen de 'Pierres anciennes'. We zoeken ons adres 4 km verder op, kopen een heerlijke pizza à emporter en een fles mooie rosé om het in ons chambre d'hote op te eten. Ook hebben we om zeven uur gefacetimed met Robin en iedereen, die er was, om met hem de verjaardag te vieren. Janneke had ons getipt dat ze om die tijd gezellig samen zouden eten. We hebben vanmiddag al zijn verjaardagstaartjes gegeten. Robin is morgen pas echt jarig, maar wat we hebben gehad neemt niemand ons meer af. In Frankrijk moet je het ijzer smeden als het heet, want het kan zo maar zijn, dat je de hele dag geen patisserie of restaurant tegenkomt of gesloten is.

• 21 Mei 2017 - 10:56

Marianne En Jan:

Vroeg op op zondagmorgen ( voor de kerkgang)midden tussen de wijnhellingen )(miswijn). Het wordt hier de komende week zomer tussen de 24 en 28 graden en het is erg droog. Hopelijk hebben jullie de buien dan ook gehad. Nog wat Weerter nieuws ter afwisseling van jullie devote bestaan als pelgrim. Ga middag barbeceau op de hockeyclub. Seizoens afsluiting. Dames 1 kampioen 1 klasse en meisjes b1 kampioen. Gaan beiden promotiewedstrijden spelen voor resp. Overgangsklasse en landelijk.
    Hopelijk net zo'n goede weersverwachting als hier. Veel fietsplezier richtin Spaanse grens

• 21 Mei 2017 - 14:00

Annemiek :

Heel leuk om jullie uitgebreide verslagen te lezen! Ik krijg er zelf ook langzamerhand zin in..
    Veel succes verder en hopelijk een beetje beter weer ook!

• 22 Mei 2017 - 11:54

Katja:

Jammer van de regenbuien, maar fijn dat jullie zo van de natuur hebben genoten deze dag.
    Nog gefeliciteerd met Robin.
    Hier in het Weertse gaat alles gewoon z'n gangetje. Veel post :)
    Geniet lekker van jullie avontuur.
    liefs Katja

• 22 Mei 2017 - 20:28

Lars En Jessica:

Ha paps en mams,

Hier zijn we ook blij met de winst van Macron ;) Leuk uitgebreid verslag!

Liefs,

Jessica en Lars

• 22 Mei 2017 - 23:42

Gerard En Marianne:

Vanaovend is d'n aovend, en morge is d'n daag,
    des se Hub bestaeke maags.
    't Is neet um 't aete, 't is neet um te drinke,
    maar um eine jäörige mins te gedinke.

• 23 Mei 2017 - 07:54

Harrie En Toos:

Beste Hub,
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag ,zoals altijd heel mooi weer. Geniet nog van jullie mooie reis ,geweldige ervaring! Fijne dag nog .
    Liefs Harrie en Toos

• 23 Mei 2017 - 13:31

Theo Mia Leunissen:

Lieverd van harte proficiat met je verjaardag.
    Petje af dat jullie deze schiterende pelgrims tocht maken
    geniet ervan en maak er vandaag een mooie dag van.
    Liefs uit Puth

• 23 Mei 2017 - 16:45

Frans Oerlemans:

Lieve Hub en Gerrie,
    Gefeliciteerd met je verjaardag. Drink maar een lekker pilsje of eigenlijk beter in de streek waar jullie zijn een goed glas rode wijn. Mooi dat jullie al zo'n geweldig stuk hebben afgelegd.
    Heel veel succes voor de 2de helft.
    Groetjes van Trees en Frans

• 23 Mei 2017 - 18:36

Jaap En Riet:

Hoi Hub en Gerrie,
    Hub van harte gefeliciteerd en nog 'n fijne avond.
    Toppers zijn jullie! Heel veel succes nog met de rest van de rit.
    Groetjes Jaap en Riet.

• 23 Mei 2017 - 21:41

Peter:

Hoi Huub en Gerrie,
    jullie gaan als de brandweer. Weer mooi beschreven. Ik zie het landschap zo voor me voorbij glijden. Heel veel plezier met de volgende kilometers.
    Groetjes,
    ook van Truus.

• 23 Mei 2017 - 21:42

Ben En Idy:

Hub,
    Bij alle belevenissen een hele mooie verjaardag toegewenst. Geniet en proost! Nog vele jaren en een fijne voortzetting van jullie reis. Gerrie hou je haaks en uiteraard ook proficiat.
    Groetjes Ben en Idy.