Poitiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Poitiers - Reisverslag uit Poitiers, Frankrijk van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Poitiers

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

18 Mei 2017 | Frankrijk, Poitiers

Vanochtend worden we super verwend met een ontbijt, dat zijn weerga niet kent. Zes verschillende soorten jam, zelfgemaakt, ook de 'jaourt' zelfgemaakt. (Zo spreken de Fransen het uit.) Noël belt voor een slaapplaats vanavond naar het klooster in Poitiers maar dat wordt opgeknapt. De tweede poging lukt wel: L'Auberge de jeunesse. Mooi dan kunnen we gerust op pad. Dat doen we dan ook nadat we de imense tuin hebben geïnspecteerd. Het is een heel 'bedrijf'. Het is mooi weer maar wel fris. Vanaf nu geen gotiek, maar vooral Romaanse monumenten en kerken met rondboogvensers en indrukwekkende portalen, bv. Antran. Via een moeilijk graspad langs de Vienne komen we in Châtellerault. De St Jacobskerk zoeken we op voor een tampon, maar dat lukt niet. Er staat in de kerk wel een heel mooi beeld van St Jacobus. Hier ontmoeten we een stel uit Leuven. Zij hebben ook eerst een alternatieve route gefietst totdat ze even voor Tournai ook op de jacobsroute aan zijn gesloten. Op dit moment ontdekt Hub dat hij zijn helm niet meer op heeft. Dat kost even nadenken en met Noël en Annie bellen. Waarschijnlijk 4 km terug in het kerkje laten liggen. Hub doet nl. altijd in de kerk de 'casque de cyclist' af. Marleen blijft bij de spullen en wij fietsen terug. Jawel hij ligt op een tafeltje in de kerk. Gelukkig!! Een half uurtje. Wat stelt dat nou voor op zo'n hele tocht haha!! We passeren vervolgens de ruïnes van een Romeins amfitheater en even later komen we langs de plek waar Karel Martel in 732 de Mooren heeft verslagen. We zijn al een eind op streek. We laten ons verleiden een drankje te gaan scoren bij een Golfclub aan het Lac St Cyr. Vervolgens komen we terecht in een fiets-etappe/ tijdrit. Dat is gevaarlijk, dus we moeten in de bochten even lopen. In Dissay, vlak voor Poitiers bekijken we een prachtig 15e eeuws kasteel met grachten en een door de befaamde tuinarchitect van Lodewijk XIV, le Notre, aangelegde tuin. Op dat moment besluiten we de GPS van Marleen te gebruiken om relaxed de overnachtingsplek te bereiken. Dat is behoorlijk tegengevallen. Heftige klimmen, veel te veel omwegen denken we, maar daar zullen we niet meer achter komen, bereiken uiteindelijk ons doel. We slaan ook nog snel bij de supermarché de ingrediënten in om te koken. De fietsen gaan achter slot en grendel, de kamers worden ingericht, we gaan koken en dan worden de knorrende magen weer gevuld. Morgen gaan we Poitiers verkennen à pied.
Drie Nederlandse mannen, die ook op weg zijn naar Santiago, verblijven er ook. Zij fietsen minstens 100 km per dag. Wij - op de dagen dat wij fietsen - 70 à 80 km.