Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Gerrie Leunissen - WaarBenJij.nu

Pamplona

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg Gerrie

02 Juni 2017 | Spanje, Pamplona

Op dit moment loop ik in de verslaglegging drie dagen achter. Het is dinsdag 30 mei. We hebben geslapen in de Albergue Jésu e Maria. Het is zeven uur. We kunnen een tweede nachtje bijboeken, maar we moeten onze spullen wel in een locker opslaan. Om tien voor acht staan we op straat. We scoren een super vers céreales stokbrood, fruit en yoghurt voor de picknick en gaan dan de mooie plekjes van Pamplona opzoeken 'à pied' natuurlijk. De kathedraal is overweldigend. In Spanje is alles goud en zilver wat blinkt in de kerken. Een hele andere kunstcultuur dan in Frankrijk. Ook zien we in de Nicolaaskerk drie verschillende vormen naast elkaar, romaans, gothisch en classisistisch. Na een rooibostheetje en een coockie gaan we 's middags het beroemde 'Il Castillio' bewonderen. Ook nemen we even de tijd om te chillen in de schaduw in een park, want we zijn best een beetje moe van het rondstruinen. Het weer is vandaag behoorlijk warm. Veel gewone burgerhuizen hebben een houten uitbouw in diverse kleuren, dat geeft een leuke aanblik. Ook zie je overal op straat een Santiago-schelp voor fietsers, grappig. Veel aandacht voor de perigrinos. Als we ons plekje in de Albergue gaan innemen komen we Mieke, die we in Wessem op het voorbereidingsweekend hebben leren kennen, tegen. We spreken af dat we samen gaan eten. We gaan nog even een wandeling maken langs de Arga, de rivier die door Pamplona loopt. We komen een ophokplek tegen, waar stieren de stad in worden gejaagd op de feestdagen. Gelukkig hebben de 'groenen' bereikt dat tegenwoordig naakte mannen de stieren vervangen. Verder gaan we nog langs de Puenta San Pedro en de Puenta de la Madeleine, de poort waar we gisteren Pamplona binnenkwamen en bij Albergue Paderborn bakzeil haalde. Tot slot gaan we bij de Arena langs en wordt Hemingway in een monument vereeuwigd, omdat hij 'Fiesta' schreef over de stierengevechten. Terug naar de Albergue scoren we nog even het eerste ijsje op onze reis en gaan Mieke opalen voor de Tappaz-cessie bij ons restaurantje van gisteren. Terug in de Albergue maken we kennis me twee dames uit Son en Bruegel. Zij zijn net van tart gegaan in St. Jean. Zij hebben Depla's gefietst in de vreselijke regen. We gaan ze vast vaker tegenkomen de komende tijd.

• 02 Juni 2017 - 22:09

Truus Van Gog:

Dag Gerrie en Hub,
    Wat een heerlijke relaxte fietstocht maken jullie en wat beleven jullie veel.
    Peter en ik hebben ons de afgelopen dagen voorbereid op Schotland. We hebben de Rheinsteig gewandeld en hadden heerlijk weer.
    Jullie zullen ook fysiek wel goed getraind zijn voor deze tocht. Lieve groet uit Weert.